Internet pruža veliki broj mogućnosti za predstavljanje knjiga i autora i to je svima već odavno jasno. Kada su u pitanju društvene mreže, njihov razvoj je sve brži, a uvođenje različitih inovacija sve intenzivnije pa autori koji žele da se povežu sa svojim online čitaocima često imaju dilemu o tome koju platformu da izaberu i kako da počnu sa kreiranjem sadržaja. U ovom tekstu ćemo odgovoriti na najčešća pitanja i nedoumice kada je u pitanju lično presdstavljanje autora na društvenim mrežama.
Pre svega, važno je pomenuti da autor ne mora lično da bude prisutan na svakoj društvenoj mreži. Najčešće sami bira jednu mrežu na kojoj će stvoriti zajednicu i aktivno komunicirati sa njom.
Kada su u pitanju Srbija i region, moglo bi se reći da su sledeće društvene mreže najzastupljenije: Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, TikTok i možda LinkedIn u specifičnim temama.
Ukoliko još uvek niste doneli konačnu odluku ili želite da promenite nešto u svom dosadašnjem online nastupu, u nastavku teksta ćete pronaći kratak vodič za izbor pravog online kanala komunikacije sa publikom.
Definišite svoje ciljeve
Šta želite da postignete na društvenoj mreži? Najčešće je to lično povezivanje sa publikom, kao i predstavljanje svojih naslova. Međutim, nekada može biti i komunikacija sa kolegama autorima, stvaranje zajednice, povezivanje sa izdavačima.
Postavljanje jasnih ciljeva pomoći će vam da izaberete društvenu mrežu na kojoj ćete se osećati prijatno i na kojoj ćete stvoriti iskrenu vezu pre svega sa čitaocima.
Važno je da znate da svaka društvena mreža ima algoritam koji funkcioniše na poseban način. Nije jednostavno ući u sve njegove tajne i pratiti pravila, ali korisno je znati neke osnovne smernice. Ovo će vam pomoći vaš sadržaj vidi veći broj ljudi i komunikacija sa pratiocima će samim tim biti kvalitetnija i zanimljivija.
Upoznajte svoje čitaoce
Verovatno vam je već poznato koja su interesovanja i osobine karakteristične za vaše čitaoce, ali statistika na društvenim mrežama može vam pomoći da otkrijete nešto više o njima. Uz malo istraživanja i informisanja saznaćete demografske podatke, vreme kada su najaktivniji na internetu, koje autore i zanimljivosti prate na društvenim mrežama i još mnogo toga što će vam olakšati put do njih.
Važno je i da saznate kakav tip sadržaja vole. Da li su to uglavnom objave tekstualnog tipa, fotografije, video ili direktna komunikacija. Kada odgovorite na ova pitanja, proverite da li se vi osećate dobro na društvenoj mreži koju najčešće posećuje vaša publika.
Otkrijte kakav tip sadržaja vama prija
Nema potrebe da budete prisutni negde gde se ne osećate prijatno i gde ne možete da ostvarite iskrenu komunikaciju. Na primer, ako vam je naporno da kreirate isključivo video sadržaj, a znate da se na TikToku nalazi mlada publika, probajte prvo da stvorite zajednicu na Instagramu, koji pruža različite mogućnosti. Vremenom ćete se izveštiti i u kreiranju video sadržaja pa ćete znati kada je pravi trenutak da se priključite TikTok zajednici.
Iskrena i spontana interakcija je prepoznatljiva na svakoj društvenoj mreži, tako da će sadržaj koji je vama prijatan i pratioci lepo prihvatiti. Autori koji su aktivni u online zajednici često naglašavaju da uživaju u komunikaciji sa svojim čitaocima i da im ona donosi motivaciju i ideje za pisanje i kreiranje novog sadržaja.
Postavite granice
Društvene mreže jesu dobar način za komunikaciju i povezivanje sa čitaocima, kada želite da predstavite svoje stvaralaštvo i sebe kao autora. Međutim, poznato je da one imaju i mnogo negativnih strana. Zato pronađite pravu meru i provedite onoliko vremena koliko vama prija. Ukoliko osećate neki otklon prema društvenim mrežama i imate utisak da će vam narušiti lični život, pre nego što počnete, napravite plan kreiranja sadržaja. Odredite šta želite i šta ne želite da objavljujete i držite se toga. Procenite koliko vremena provedenog online vam prija i šta vas posebno iscrpljuje.
Pogeldajte na koji način se na društvenim mrežama predstavljaju neki Arete autori. Povežite se sa njima i pratite sadržaj koji kreiraju. Primetićete da im zaista prija kimunikacija sa pratiocima i da se u nekim trenucima dešava posebna razmena energije, ona koja inspiriše i pokreće nove teme za pisanje.
Alehandro Hodorovski
Ejmi Morin
Džuli de Azevedo Henks
Đurđica Čilić
Katarina Nikolić
Marina Bugarčić
Piše: Milena